Alla inlägg under augusti 2010

Av Gun Werlemark - 19 augusti 2010 11:17

Ronnie och Elliot hade nog en rätt så kul helg i Danmark.   


     


  


  

Av Gun Werlemark - 16 augusti 2010 09:15

Tillbaka igen efter en häftig Danmarkshelg. Det var meningen att Kajsa skulle följa med, men hon föll offer för ett elekartat virus och var tvungen att stanna hemma. Det var lite trist att köra själv hela vägen till Vejle, Jylland, men jag hade ColdPlay på hög volym i bilen så då gick det lite lättare. 

Motellet var ingen höjdare. Det var hyfsat billigt (för att vara Danmark) men låg precis bredvid motorvägen och var ett sk tradarmotell, dvs alla långtradare och samåkare var där. Ingen plats att rasta hundarna mer än på en jättelik parkeringsplats och ingen vettig restaurang mer än MacDonalds. Fast motellet serverade frukost redan klockan 6.30 så jag hann äta varje morgon. 

Första dan skulle det vara utställning i Vejen, men dessvärre uppfattade jag inte det utan trodde det var i Vejle. Min Lillebabs ledde mig till Petermindevej där det fanns en mindre idrottshall i Vejle. Då trodde jag att hon tagit lite fel och började fråga runt var den stora idrottsplatsen låg och folk visade mig både hit och dit i hela Vejle. Till slut var det någon som kom på att det stod ju faktiskt Vejen, inte Vejle, på pappret, så det blev 150 km/tim till Vejen och jag kom fram, lite lätt flåsande till utställningen började. Skönt att Karin (kennel Softstar) var på plats med tält och lugn omkring sig. 

Utställningen gick så där. Elliot fick en jättefin kritik. Domaren, Paul Martin,  skrev bl a "Absolutely beautiful head.." men placerade honom sedan som 4 bäste hane. Men Karins hane tog sedan hand om certet så vi blev glada ändå. Övriga placeringar var lite besynnerliga - från vår horisont i alla fall.

Andra dan kunde jag inte ta så mycket fel på plats, så jag var där redan strax innan 8. Elliot stiger upp tidigt så det var inte så mycket att vänta på. Vi var första ras och endast 9 hundar på plats. Här gick ju Elliot först av alla pojkarna och domeren, Cindy Pettersson, var rent lyrisk när hon beskrev honom. Han hade inga problem med det hala golvet, svansen var på topp hela tiden och som han showar den pojken. Även Ronnie har börjat leva upp igen i utställningsringen. Hon har haft lite problem med sina "valpar" de senaste gångerna, men nu verkar dom vara glömda. Hon var den enda tiken som fick Exc och fick därmed också sitt första cert. Härligt. Dessutom ringde Linnnea precis som jag höll på att packa in och meddelade att Niamh tagit sitt första cert i Askersund. Vilken helg!

Av Gun Werlemark - 6 augusti 2010 10:15

Här kommer lite uppdatering av vad som hänt sen sist. Vi åkte till utställningarna i Köping, HIlde, Linnea, jag + 6 hundar i en bil. På vägen upp var även Lasse med. Det är tur att det finns takboxar. Eftersom det var så trångt så skulle mina medföljande hundar Elliot och Wilma, sitta tillsammans och därför plockade jag hem dem kvällen innan så de skulle bekanta sig med varandra. Det började så där - tyckte Wilma. 

 


  

Men sen vande hon sig och resan tillsammans gick utan problem. 

Själva utställningen gick hyfsat bra för dom. Wilma fick ck båda dagarna och elliot fick ck första dan och hp andra dan. Han blev dessutom bästa unghund på rasspecialen första dan. 

  

Här är några av kamraterna i väntan på att tältet ska flyttas. Först står Wilma och sen Elliot och längst bak syns Knoll och Tott. 

Direkt efter helgen åkte jag ner till Tyskland och tittade på en plantskola för amerikanska blåbär. Dom är större än våra svenska vilda blåbär, titta här.

  

Smaken är ju inte alls som dom vi plockar i skogen, men helt ok om man tar dom för vad det är. 

Sen blommar ju mina dagliljor för fullt. Visst är dom vackra. 

 


  

Har ingen aning om vilka sorter det är, men dom lyser som solar i rabatterna. 

Igår var det sedan lite utställningsträning för mina nya valpar, Malte-Nisse och Mira. Jag tyckte det var lika så bra att dom fick börja hos ett proffs så jag körde upp dom till Linnea. Så här stiligt blev det. 

 

A. Tenat of the Ring 'Mira'

  

A. Ged the Wizard 'Malte-Nisse'

Ovido - Quiz & Flashcards