Alla inlägg under augusti 2009

Av Gun Werlemark - 27 augusti 2009 08:44

Igår började Ronnie skolan igen. Denna gången var det på G-B brukshundklubb och eftersom hon nu passerat den magiska åldern 6 månader så fick hon gå i nybörjargruppen. Där fanns alla möjliga hundar, från en lite sak som såg ut som en chihuahua till en jättelik estrella mountaindog. Åldern varierade säkert också vad jag kan förstå, från Ronnie och en annan valp från hennes valpkurs, till mer fullvuxna hundar. Det var mycket att hålla reda på för en liten obekymrad valp och efter en halvtimma orkade hon inte längre. Koncentrationen tog slut. Men jag antar att det är helt ok för en sådan liten. Det blir bättre längre fram (hoppas jag).

Ronnie tyckte i alla fall det var väldigt spännande och det var ju jättemycket att titta på och nosa på. Men hon är ju ingen modig hund. När vi hamnade bredvid den stora estrellan, så sjönk hennes svans ner mellan benen och till slut fick vi försöka hitta en annan plats så hon blev glad igen.  

Av Gun Werlemark - 12 augusti 2009 12:55

Så har då utställningarna tagit fart igen. I helgen var det Ronneby och Askersund. Ronneby är ju verkligen ett favvo-ställe, otroligt vackert, gott om plats och god mat. I år också väldigt varmt väder. Alla mina deltagande hundar fick ck och Norton blev bästa veteran (=poäng till listan). Han fick tom gå in i stora ringen, men den domaren var inte det minsta intresserad av honom. Tror faktiskt inte att han ens tittade på honom.

Sen åkte Linnea och jag upp till Gränna där vi låg över. Klockan 5.45 ringde väckarklockan och 6.20 satt vi i bilen mot Askersund. Fast det kunde vi nästan ha besparat oss. Endast Norton fick ck (+ poäng till listan), övriga var för tunna över ryggen och för vingliga i fronten. Dessutom glänste inte deras pälsar så mycket att domaren blev intresserad. Får försöka hitta ett annat schampo. 

Ronnie har kommit in i det tråkiga stadiet när hon inte vill hoppa in i bilen. I morse jagade jag henne i trädgården i 10 minuter innan hon blev infångad. Jag försöker locka fram henne men hon blir bara stående och tittar dumt på mig. Då blir jag arg och försöker fånga henne och då springer hon och gömmer sig i häcken. Men nu ska vi iväg på inskrivning på vår brukshundklubb i kväll så då ska det bli andra bullar av! 

Av Gun Werlemark - 4 augusti 2009 23:12

Stackars Ronnie! Hon fick följa med till veterinären idag när Polly skulle ha sin rabiesspruta. Ronnie har haft en mjölktand som inte har lossnat som dom andra. Det var en av hörntänderna, så det såg lite konstigt ut och jag var lite orolig att den permanenta tanden skulle komma snett. Jag har varit och försökt vricka loss den, men den har suttit som berget. När jag visade det för veterinären sa hon att hon hade lite tid över och kunde ta tanden med en gång. Sagt och gjort. Ronnie blev nedsövd och tanden kom väck. Sen fick hon en uppvakningsspruta och jag gick en liten runda med henne innan jag stoppade in henne i bilen igen. På vägen ut mot jobbet började hon pipa något rent förfärligt och jag trodde att det var någon biverkning efter operationen. Men efter ett tag insåg jag vad det vad. Hela bilen stank!!! Något alldeles förfärligt!!! Jag lyckades hitta en parkeringsficka och jag runt och tittade. Jodå. Det var inte nådigt. Fällen rullades ihop och jag lyckades hitta en påse att stoppa den i. Ronnie själv hamnade under trädgårdsslangen innan hon fick gå in i huset. Och bilen fick stå med bakluckan öppen hela eftermiddagen. Måste komma ihåg att gå länge med henne ifall hon ska vara med om någon nedsövning och uppvaknande hos veterinären nån mer gång.

Ovido - Quiz & Flashcards