Alla inlägg under september 2010

Av Gun Werlemark - 23 september 2010 21:21

Det blev ingen ny dansk champion. Wilma kom tvåa om certet i Hårlev, precis som Elliot gjorde. Väldigt trist. Men jag kan dessvärre inte visa henne lika bra som Linnea. Tja, det kommer väl fler tillfällen - hoppas jag. Nu på lördag är det i alla fall Gröngölingsutställningen i Hässleholm. Ett utmärkt tillfälle att träna valpar. Jag har anmält både Mira och Malte. Malte blev anmäld innan han blev rakad, men han får vara med nu i alla fall. Det blir ju inte så många andra tillfällen till träning annars. Jag hoppas ju vara i Sydafrika när stora valpuställningen äger rum i Malmö.

Av Gun Werlemark - 14 september 2010 22:15

Helgen som gick var den sista utomhusutställningen för min del. Vädret höll sig i schack under bedömningen både lördag och söndag, fast på lördagen var det ganska så precis. Det var verkligen roligt att Mira gick så bra på utställningen. Hon var helt klart värd det efter alla problem hon haft med ilskna katter och kringflygande gräsfrön. Synd bara att inte Malte kunde vara med, men han ser uppriktigt sagt, inte klok ut just nu. Det kommer att dröja innan pälsen växer ut efter veterinärens attack med rakapparaten.

Sen åkte vi hem till mig Elliot, Ronnie och jag. Elliot och Ronnie ägnade sig åt sällskapslekar i trädgården hela eftermiddagen, och framåt kvällen kom även Wilma som skulle vara med på söndagen. Då var ungdomarna rätt så färdiga så vi hade en lugn kväll - ända till vampen Mira anlände med sina dofter. Stackars Elliot! Men flickorna kom väl överens, och Mira lyckades krypa in under sängen under natten. Min galne granne började åter spela hög musik 23.50 till 02.30 Inget vidare när väckarklockan ska ringa 5.45 Somliga tar ingen hänsyn alls.

Jag tyckte i alla fall att jag kom iväg i god tid till Bjuv men som vanligt blev det väldigt stressigt med tältresning och burbyggande och kamning. Mira skötte sig som om hon aldrig gjort annat, denna andra dag av utställning. Det kommer att bli kul att ställa ut henne fortsättningsvis.

Domaren ville se mycket rörelser, och jag visade fem hundar. Jag hade faktiskt träningsvärk i benen på måndagen. Denna dagen hade Linnea lovat visa Wilma och hon visade hur man gjorde när man tog cert! Det var väldigt tufft där ett tag eftersom domaren var väldigt förtjust i ungtiken. Faktum var att hon stod som certvinnare tills allra sista ögonblicket, när hon sedan satte fram Wilma, förmodligen för att hon har bättre päls. Så många gånger som Wilma blivit placerad i öppenklassen, men aldrig kommit hela vägen fram. Denna gången var öppenklassen inte så stor som unghundsklassen, konstigt nog.

Nu ska vi till Hårlev på lördagen, Elliot, Wilma och jag. Ifall Wilma tar certet där så blir hon dansk och svensk champion. Det är bara att hålla tummarna.

Ovido - Quiz & Flashcards