Alla inlägg under juli 2009

Av Gun Werlemark - 28 juli 2009 09:28

I söndags hade vi vår tredje mh dag. Då var 10 hundar anmälda och 10 hundar kom. Gissa om vi var trötta efter den tionde hunden! Men det har varit jätteroligt i alla fall. Hilde har gjort en sammanställning över resultaten och man ser att kullarna "hänger ihop" ganska så hyfsat. 7 av de 10 valparna i Allaflox J-kull har blivit beskrivna tillsammans med 4 stycken från I-kullen och har nu "känd mental status", och kan ge sig ut och tävla bruks när dom vill. Här är bilder från söndagen.

 

Här kommer Bengt, Elsa och Ken i full fart

 

Oj då, sa Elsa. Men speciellt rädd blev hon inte.

 

Brorsan Tyson blev lite mer överrumplad

 

Och han höll modigt stånd mot de otäcka spökena.

 

Men det var ju skönt att det bara var en människa under den hemska dräkten!

 

Zeb blir också väldigt förvånad över Dumpen.

 

Och talade om för spökena vad han tyckte om dom


 

Men det var ju skönt att matte var med

 

Och han blev också väldigt glad över att upptäcka att så farliga var dom inte när dom väl tog av sig sina huvor


 

Här får Vibeke och Toffee sina instruktioner av vår testledare Ken

 

Toffee visar att han kan sväva fram.

 

Selma tar i för kung och fosterland

 

och vinner trasan

 

Norton och Ronnie tillbringade en tråkig dag i bilen under avslappade former.


Av Gun Werlemark - 25 juli 2009 19:16

Polly har löpt ett tag nu, och Norton hamnade på sitt vanliga hundpensionat under tiden. Eftersom jag inbillar mig att Polly har ett tidigt höglöp, så åkte han dit redan förra fredagen och nu i torsdags plockade jag hem honom igen. MEN inte hade hon löpt färdigt. Hon luktar förfärligt gott säger Norton och det är ett ynkande och pynkande här. Polly själv är verkligen inte trakterad. Hon kämpar med alla tänder hon har att bli av med honom, men som alla pojkar så är han fullständigt väck i huvudet inför en vacker tös :-). Hoppas verkligen att det lugnar ner sig till på måndag när jag börjar jobba igen. Imorgon så har vi en mh-dag till. 10 hundar står på tur och bland Allafloxarna så är det 4 stycken ur J-kullen som väntar. Var och tittade på valpar igår. Det var kennel Extra som hade valpar efter samma hane som Wilma är förlovad med. Och efter att sett dom valparna så ser jag verkligen fram emot den här parningen! Intressenter får gärna höra av sig, men valparna kommer inte förrän tidigast i februari nästa år.

Av Gun Werlemark - 22 juli 2009 16:34

Här kommer äntligen bilder från mh förra helgen

 

Här går genomblöta Egon och Peo genom skogen och så dyker det plötsligt upp en Dumpe!

 

Egon samlar snabbt mod för att undersöka närmre

 

Men hallå... Vad är detta?

 

Och där kommer en till!

 

Bäst att ta i lite så dom inte kommer alltför nära

 

Lisa tyckte inte dom verkade så farliga

 

Men Khan var ganska skeptisk till det hela

 

Anki och Niamh samtalar med Dumpen

 

Men skramlet fixade Niamh helt själv

 

En av våra figuranter ville gärna vara med på bild

 

Här är det Dan och Wilma som tittar närmre på skramlet

 

Chiko är redo för action!

 

Så här samlar vanligen pojkhundar mod; dom lyfter på benet!

 

Chiko måste ha lyft mycket på sina ben. Här demonstrerar han stort mod mot de hemska spökena.

 

Molly fick med sig både husse och matte på promenaden mot Dumpen

 

Och även här blir det ett djupt samtal alla 4 emellan

 

Sen visade Molly att hon minsann inte alls var spökrädd!

 

Herrejäklar, sa Otto. Såna har vi inte i Ljungby!

 

 Men husse fixar nog det själv. Han är bra på sånt. 

 

Husse tycker också om att titta på korrugerad plåt med kedjor på. Jag ligger och väntar tills han är färdig.

 

Otto avvaktar utvecklingen

 

Hoppsan! Man kanske måste göra en insats.

 

Om jag spänner upp mig lite så kanske dom stannar.


Av Gun Werlemark - 20 juli 2009 09:40

Så var den första mh-helgen avklarad och jag har sovit ut på måndagsmorgonen. Eftersom vi hade vårt mh i Bjuv och första hunden skulle starta redan 7.45 så kan ni själva tänka er hur dags jag måste stiga upp både lördag och söndag. Lördag regnade det. Ibland bara ett stilla strilande och ibland var det som att stå mitt i en rejäl dusch. Jag hade en känsla av att vara genomblöt hela dan. Blötast blev nog Egon och hans husse Peo som hade den stillastående aktiviteten i 3 minuter mitt under hällregnet, men även Nortonsonen Sune råkade ut för mer eller mindre samma sak. Fast då var jag inomhus. Hilde och jag hade delat upp "kökstjänsten" och det var min uppgift på lördagen. Under söndagen hade vi mycket bättre väder - och vilken trevlig skillnad det utgjorde. Totalt blev 18 hundar mentalbeskrivna denna helgen och nästa söndag så blir det ytterligare 10 stycken. Då har vi "betat av" en del av Allaflox-och Lakkas-uppfödda hundar. Det är himla roligt att följa med och titta på hur hundarna löser sina utmaningar. Det är ju inte 2 stycken som reagerar likadant, liknande men aldrig helt lika. Själv tycker jag också det är kul att träffa "mina" valpar utanför trimbordets fasor. Många gånger är det ju endast där jag återser dom, på trimbordet när dom ska lära sig att stå ordentligt. Speciellt roligt var det att återse lilla Lisa med sin matte Agneta, som jag inte sett sen Lisa flyttade hemifrån. Lisa var den lilla lilla tikvalpen i Shirleys sista kull som jag var tvungen att åka iväg till veterinären med för att vätska upp. Hon växte aldrig ifatt sina syskon medan hon bodde kvar hos mig, men nu såg jag att hon var gott och väl Polly-storlek och verkade ha ett mycket bra liv hos matte. Dom var så väl samkörda. Samkörda var också Otto med sin husse Marcus. Det var första gången jag sett en hund lugnt överlåta åt husse att ta itu med både Dumpen och skramlet :-) Otto bara lade sig ner och tittade på medan Marcus långsamt närmade sig både Dumpen och skramlet. Bilder kommer så snart jag har varit på jobbet och fixat det. Den här gamla datorn klarar inte av sådana finesser och jag har ju faktiskt semester denna veckan också.

Av Gun Werlemark - 10 juli 2009 14:11

Är det någon mer än jag som har märkt vilket utmärkt körsbärsår det verkar vara? Stora fina körsbär hänger i klasar på träden. Dom är inte spruckna eller skadade, tom fåglarna verkar lämna dom ifred. Kanske är det all värme dom fick precis när dom började svälla som har gjort det. Gott är det i alla fall.

Av Gun Werlemark - 6 juli 2009 09:05

Så har den stora debuten i utställningsringen ägt rum för Ronnie och Elliot. Hela 6 hundar varav 3 valpar var anmälda till Tollarps inofficiella utställning i söndags. Och både Ronnie och Elliot skötte sig med den äran. Ronnie blev BIR valp och Elliot blev BIM valp. Domaren tyckte Ronnie såg så charmig ut (förmodligen hennes något skeva öron) så därför fick hon vinna. Även Elsa var med och tränade och igår hade hon faktiskt ibland alla tassarna i marken. Hon kom god 2a av 2 flickor med hederspris. Vi får knega på lite till. 

Vi ställde ganska tidigt på morgonen så efteråt åkte jag hem och drack lite kaffe i trädgården. Eftersom jag inte hade något speciellt att göra så åkte jag tillbaka till finalen. Den var som vanligt försenad, och jag träffade en kursare från valpkursen där. Hon var mycket stolt över sitt nya tält som just var inskaffat  - och att hennes storpudel blivit BIR. Och tur var väl det, för medan vi stod där så öppnade sig himlen fullständigt och vatten rann ner. Det var som om någon stod och sprutade med en vattenslang på oss. Finalerna blev ännu mer försenade givetvis, men till slut tyckte arrangörerna att det var väl lika bra att köra på, så valparna blev utkallade. Vid det laget hade Ronnie somnat i en lämplig bur i tältet och var inte det minsta trakterad av att komma ut i blötan. Hon gjorde inga som helst ansträngningar för att visa upp sig, så vi fick snart gå in i tältet igen. Men min kursares storpudel tog vara på tillfället och blev BIS valp. Grattis Karna! 

Ovido - Quiz & Flashcards